Кути, що визначають розташування елементів підвіски на передній осі автомобіля: 
  • Сходження коліс (Toe); 
  • Розвал (Camber); 
  • Поздовжній нахил осі повороту (Caster);
  • Поперечний нахил осі повороту (King pin); 
  • Зміщення осі (Set-back); 
  • Прилеглий кут. 
 
Кути, що визначають розташування елементів підвіски на задній осі автомобіля: 
  • Сходження коліс (Toe); 
  • Нахил або розвал колеса (Camber); 
  • Зміщення осі (Set-back); 
  • Лінія (кут) руху (Thrust line).
 
Сходження і розвал спереду і ззаду


 

Сходження і негативне сходження, як правило, є найбільш зрозумілим терміном. При вимірі сходження ми дивимося на те, як паралельні колеса по відношенню один до одного, при погляді зверху. Якщо колеса стоять ближче один до одного спереду, то сходження позитивне (+). Якщо колеса стоять ближче один до одного ззаду, то сходження негативне (-). 
 
Причина, чому ми маємо сходження або розбіжність у тому, що взаємне положення між колесами автомобіля в стаціонарному положенні і в русі різному, через деформації в підвісці і виборі люфтів при русі автомобіля. Як правило, для заднього приводу сходження передніх коліс встановлюється з невеликим позитивним сходженням. Передньо і повнопривідні автомобілі, як правило, мають деяке негативне сходження як наслідок того, що передні колеса є тяговими, і люфти при русі автомобіля вибираються всередину (тобто в +).
 
Неправильне сходження може привести до наступних наслідків: 
 
  • Знос по зовнішньому краю покришки - причина: надлишкове сходження; 
  • Знос внутрішньої поверхні шини - надлишкове негативне сходження; 
  • "Шашковий знос" протектора шини, або так звані "пір'я"; 
  • Неправильне положення рульового колеса; 
  • "Поганий" повернення керма при виході з повороту; 
  • Підвищений витрата палива через тертя шин. 
Можливі причини неправильної регулювання сходження: 
 
  • Неправильне регулювання; 
  • Неправильні дані, використовувані при проведенні регулювання; 
  • Неправильний кліренс; 
  • Деформації елементів рульового управління; 
  • Неправильна калібрування регулювального обладнання. 
 
Примітка: 
 
Сходження - це завжди останній коригує кут. Негативне сходження при повороті автомобіля. Коли автомобіль повертає, колесо на внутрішній стороні повороту має більший кут повороту (менший радіус повороту), ніж колесо із зовнішнього боку. Якщо колеса в повороті мають один і той же кут, вони спробують сходитися. Це могло б викликати надмірний знос шин і погіршення керованості через недостатню обертальність. Конструктивно закладено, що внутрішнє колесо має більший кут повороту, що призведе до покращення керованості і зменшує знос шин. 
 
Надлишкове позитивне сходження може привести до наступних наслідків: 
 
  • Надмірний знос шин; 
  • Вереск шин на поворотах, навіть на низьких швидкостях; 
  • Низька реакція на кермо, тобто недостатня обертальність; 

 

Можливі причини надлишкового позитивного сходження: 
  • Неправильно відрегульовано сходження; 
  • Невірний нахил рульових тяг; 
  • Деформація рульових тяг; 
  • Неправильний кліренс.

 

Розвал.

 

  • Розвал позитивний (+), коли колесо нахилено верхньою частиною поза автомобіля; 
  • Розвал негативний (-), коли колесо нахилено верхньою частиною всередину автомобіля; 
  • Нульовий розвал, коли колесо вертикально.

 

Розвал регулюється для передніх і задніх коліс автомобіля. Розвал необхідний для рівномірного розподілу навантаження автомобіля по всій плямі контакту шини в точці контакту, щоб звести до мінімуму знос шин. Розвал можливо також використовувати, щоб змінити керованість автомобіля, іноді за рахунок зносу шин. Негативний розвал може поліпшити стійкість автомобіля в поворотах, забезпечуючи хороший контакт шини з дорогою при проходженні поворотів. Неправильний розвал може викликати відведення, а також надмірний знос шин. Як правило, різниця розвалу на одній осі (крос) повинна бути не більше 30 '(у хвилинах).

Неправильний розвал може привести до наступних наслідків: 
  • Знос внутрішньої поверхні шин: - надмірний негативний розвал; 
  • Знос на зовнішньому краю покришки: - надмірний позитивний розвал; 
  • Тягне в одну сторону; 
  • Надмірний знос підшипника колеса (із за нерівномірного навантаження); 
  • Незадовільна керованість автомобіля. 
 
Можливі причини неправильного розвалу: 
  • Деформація елементів підвіски; 
  • Неправильне регулювання; 
  • Неправильний кліренс.

 

Поздовжній нахил шворня (або осі повороту) (CASTER) - кут між вертикаллю і проекцією лінії, що проходить через центри кульових опор, на площину, паралельну поздовжньої осі автомобіля. Він сприяє стабілізації передніх коліс в напрямку прямолінійного руху.

Інакше кастер - це поздовжній нахил площині хитання колеса і може бути просто описаний як, нахил вперед або назад Макферсон якщо дивитися на автомобіль збоку. Позитивний кастер (+), - це коли верхній опора стійки зміщена назад і частіше використовується на сучасних автомобілях. Від'ємний кастер - це коли верхній опора стійки зміщена вперед. Позитивні кастер забезпечує кращу курсову стійкість і стабілізацію, ніж негативний кастер. 
 
Якщо ви подивитеся на передні колесо і вилку велосипеда, ви побачите, що вони утворюють позитивний кастер, і саме це дозволяє їхати на велосипеді не торкаючись до керма. Чим більше позитивний кут поздовжнього нахилу, тим важче кермо. Оскільки в більшості своїй сучасні автомобілі здатні розвивати високі швидкості, позитивний кут поздовжнього нахилу необхідний для забезпечення високої стабільності при русі. Електрогідравлічне рульове управління покликане для подолання важкої керма. Як правило, кастер на лівій і правій стороні транспортного засобу не повинен відрізнятися більш ніж на 30 '(у хвилинах), в іншому випадку автомобіль може тягнути в один бік. Автомобіль буде тягнути в сторону з найменшим кутом.
 
Неправильний кастер може привести до наступних наслідків: 
  • Важке рульове управління - надмірний позитивний кастер; 
  • Надмірна чутливість до сприйняття дорожніх нерівностей на кермі - надлишковий позитивний кастер; 
  • Коливання (биття) керма -: надмірний негативний кастер зусиллі на рульовому колесі при лівому та правому поворотах, односторонній знос протектора; 
  • Відсутність самостабілізації керма -: надмірний негативний кастер різні вереск шин на поворотах. 
 
Можливі причини неправильного castеr: 
  • Верхня опора - Макферсон встановлена ​​вперед або назад; 
  • Поздовжній важіль підвіски або його кріплення переміщається вперед або назад; 
  • Автомобіль не встановлений на рівній поверхні при регулюванні; 
  • Неправильний нахил автомобіля; 
  • Колеса не блокуються під час регулювання; 
  • Неправильне регулювання (якщо регулюється).

Поперечний нахил осі повороту (King pin) (кут нахилу осі повороту (НОП)).

 

(На малюнку β) - це кут нахилу осі повороту (шкворня) колеса (ab) в поперечної площині при вигляді спереду. Здається конструкцією поворотного кулака (на малюнку зелений) і не регулюється.

 

Прилеглий кут (на малюнку α + β) - сумарний кут розвалу і поперечного нахилу шворня. НОП, на деяких конструкціях піддається регулюванню. НОП-це кут, який утворюється між вертикаллю і віссю Макферсон завжди нахиленою всередину якщо дивитися на автомобіль спереду. Як правило цей кут заданий виробником і не регулюємо .. Тим не менш, деякі виробники використовують зміну кута НОП на благо регулювання розвалу. НОП- завжди позитивний. НОП разом з розвалом служить для зниження сприйняття ударів від дороги і зниження впливу нерівномірності гальмівних сил на рульовий механізм. Дорожні удари і нерівномірне гальмування викликатимуть реакцію на рульовому колесі за рахунок виникає моменту на плечі А-В, що робить автомобіль нестабільним і викликає сильну реакцію на кермі .. Надмірні значення кута НОП може завантажити компоненти, такі як кульові шарніри. НОП також допомагає самоцентрування рульового управління.

Неправильний НОП може привести до наступного: 
 
  • Надмірного зворотного зв'язку з дорогою; 
  • Зменшенню самостабілізації рульового управління; 
  • Надмірного зносу елементів підвіски; 
  • Неправильного розвалу; 
  • Порушення прямолінійності руху на нерівностях.

Плече обкату (Scrub Radius) - це відстань по прямій між точкою, в якій вісь повороту колеса перетинається з дорожнім полотном, і центром плями контакту колеса і дороги.

 

Плече обкату визначається не тільки конструкцією підвіски, але і параметрами коліс. Простіше кажучи, при плечі відмінному від нульового колесо починає діяти як важіль впливаючи на елементи підвіски і рульового управління, виникає додатковий момент, який необхідно компенсувати кермом. 
 
При позитивному плечі обкату випадкове підвищення сили опору одного з коліс здатне викликати поворот керма в цю ж сторону і порушити курсову стійкість автомобіля. При позитивному значенні зусилля на кермі при повороті коліс на місці менше. (колесо котиться при повороті керма, а не просто провертається на місці), зате при переїзді купин будуть помітні ривки. Змінюючи діаметр колеса не забудьте змінити виліт диска, щоб привести плече обкату в потрібні вам значення. 
 
Лінія осьового тиску (THRUST LINE) - лінію осьового тиску (напрямок тяги) можна спрощено розуміти, як перпендикуляр до задньої осі. Це кілька спрощене поняття, так як не беруться до уваги кути установки самих задніх коліс. Кут осьового тиску або кут руху - це кут між віссю симетрії автомобіля і напрямом тяги. Напрямок зусилля на задню вісь, зване осьовим навантаженням, визначається сходженням задніх коліс. Лінія осьового тиску визначається різницею між поздовжньою віссю симетрії автомобіля і осьовими навантаженнями. 
 
Якщо кут осьового тиску не дорівнює «0», то передні колеса прагнуть повертатися в однаковому напрямку, як і задні колеса, прагнучи виправити траєкторію руху автомобіля в пряму лінію. Як наслідок, кузов спрямовуватиметься під кутом до напрямку руху. Кут осьового навантаження негативний, коли осьова навантаження спрямована вліво до водія, і позитивний - при напрямку вправо від водія. Кут руху повинен бути рівний «0» для автомобілів з правильно відрегульованими кутами установки задніх коліс. 
 
Кут руху (більше 20 ') може також говорити про порушення геометрії кузова. На більшій кількості сучасних транспортних засобів можна регулювати заднє сходження, а іноді і розвал. Якщо заднє сходження на транспортному засобі є помилковим, воно матиме вплив на керованість автомобіля. Для руху по прямій водієві доведеться підрулювати, компенсуючи відведення. Неправильне заднє сходження або несиметричне заднє сходження може негативно вплинути на кут розвороту заднього моста (кут тяги автомобіля), trust angle.
 
Неправильний кут тяги може привести до наступних наслідків: 
 
• Неправильне вирівнювання керма; 
• Надмірний знос задніх покришок, "оперення"; 
• Нишпорень; 
• Недостатньою або надлишкової повертання; 
• Рух з перекосом. 
 
Можливі причини кута розвороту заднього моста (неправильного кута тяги): 
  • Заднє сходження невірно відрегульоване, немає симетрії по сторонам; 
  • Задня підвіска погнута або пошкоджена; 
  • Задній підрамник неправильно вирівняний; 
  • Корпус автомобіля неправильно вирівняний; 
  • Кріплення задньої підвіски зношені.

Кліренс - висота дорожнього просвіту. Рекомендується перед відвідуванням розвал-сходження переконатися, що тиск в шинах відповідає нормі, знос протектора на лівому і правому колесах приблизно однаковий, відсутній люфт в підшипніках і рульовому управлінні, колісні диски не деформовані. На автомобілях з регульованим дорожнім просвітом перевірити регулювання. 
 
Зміщення осі (SET-BACK) - це кут, утворений лінією, перпендикулярної поздовжньої лінії симетрії автомобіля і лінії, що проходить через (передню або задню) вісь, яка з'єднує центри коліс. Наприклад, на передній осі воно виникає при невірної регулюванню поздовжнього кута нахилу осі коліс (Caster-а). Зміщення осі позитивно, коли праве колесо попереду (відповідно до напряму руху) щодо лівого колеса. Воно негативно, коли праве колесо позаду (відповідно до напряму руху) щодо лівого колеса. Зміщення заднього моста ви могли спостерігати на "Волгах", машина їде як би боком (до речі на "Волзі" це відбувається коли слабшає одна драбина і міст однією стороною переміщається по ресорі вперед або назад).

Як правило, ця ситуація не викличе проблем, що впливають на управління до тих пір, поки це не стане важливо.